1. Autorul proiectului hotărârii de Guvern |
Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene (în continuare - MAEIE) |
2. Condițiile ce au impus elaborarea proiectului de act normativ și finalitățile urmărite |
Propunerea de avansare a clasei Consulatului de la Odesa își are originea în anul 2021, pentru care argumentele primare au fost: existența unor relații dinamice cu regiunea Odesa, bazate pe cooperarea inter-regională și transfrontalieră; majorarea fluxului serviciilor consulare; importanța apărării și promovării continue a intereselor RM în regiunea respectivă; necesitatea aprofundării colaborării în domeniul comercial-economic și menținerii legăturilor cultural-umanitare, precum și necesitatea protejării drepturilor și intereselor cetățenilor moldoveni, inclusiv a membrilor comunității moldovenești din regiunile Odesa, Nikolaev și Herson.
După schimbarea situației din Ucraina din februarie 2022, aceste argumente rămân a fi valabile, fortificându-se și mai mult la capitolul necesității protejării intereselor cetățenilor statului nostru, care sunt în regiune, a necesității protejării proprietăților pe care Republica Moldova le deține în această regiune, dar și a colaborării transfrontaliere. Un alt argument plauzibil este și faptul că, din toate misiunile consulare din Odesa doar misiunea consulară a Republicii Moldova deține clasa de consulat (simplu), în contextul în care toate 9 oficii consulare ale altor state acreditate la Odesa activează cu statut de Consulat General, având în componența lor nu doar funcționari consulari, dar și diplomați responsabili de cooperarea comercial-economică, inclusiv navală sau de aspecte culturale, sociale și umanitare, etc.
Astfel, atât prin prisma argumentelor primare, cât și urmare a schimbării accentelor în contextul războiului din Ucraina primordial pe necesitatea sporirii nivelului de protecție a cetățenilor și a patrimoniului Republicii Moldova din această țară, dar și pe necesitatea gestionării cooperării transfrontaliere din regiune în contextul inoperabilității portului din Odesa, MAEIE consideră imperioasă ridicarea clasei Consulatului Republicii Moldova la Odesa la nivelul de Consulat General, oferind-i acest statut prin prisma sporirii volumului și naturii sarcinilor ce stau actualmente în fața Consulatului Republicii Moldova în Odesa și a personalului acestuia. Totodată, proiectul dat satisface și procesul realizare a Programului de activitate al Guvernului pe partea de dezvoltare a relațiilor externe și de asigurare a accesului diasporei la servicii consulare rapide și de calitate.
Se consemnă că, în conformitate cu prevederile Convenției de la Viena cu privire la relațiile consulare din 1963 pentru schimbarea clasei oficiului consular este necesar și suficient consimțământul mutual al statului gazdă. În această ordine de idei, Ministerul de externe al Ucrainei prin Nota verbală nr. 71/23-010-44090 din 23 iunie 2022, a exprimat acordul Părții ucrainene pentru schimbarea clasei Consulatului Republicii Moldova cu sediul în Odesa în Consulat General al Republicii Moldova la Odesa.
|
3. Principalele prevederi ale proiectului și evidențierea elementelor noi |
Se preconizează modificarea denumirii Consulatului Republicii Moldova cu sediul în orașul Odesa în Consulat General al Republicii Moldova în orașul Odesa. Proiectul prevede și modificarea denumirii Consulatului în Anexa nr. 2 la Hotărârea de Guvern nr. 697/2017 cu privire la organizarea și funcționarea Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene. |
4. Fundamentarea economico-financiară |
Implementarea prevederilor prezentului proiect nu implică cheltuieli suplimentare din bugetul de stat.
|
5. Modul de încorporare al actului în cadrul normativ în vigoare |
Schimbarea clasei Consulatului Republicii Moldova la Odesa în Consulat General al Republicii Moldova la Odesa va antrena modificarea anexei nr. 34 la Hotărârea Guvernului nr. 959/2018 cu privire la aprobarea Nomenclatorului funcțiilor și coeficienților de ierarhizare pentru stabilirea indemnizațiilor de funcție pentru personalul instituțiilor serviciului diplomatic al Republicii Moldova peste hotare, a bazei de calcul pentru stabilirea indemnizațiilor de funcție, precum și a structurilor și efectivelor de personal ale acestora, prin instituirea funcției de Consul General. Se precizează că, suplinirea cu o nouă funcție nu va implica majorarea numărului total de unități de personal alocat pentru misiunile diplomatice și oficiile consulare peste hotare, aceasta fiind transferată din contul structurii și efectivului de personal ale celor existente.
|
6. Avizarea şi consultarea publică a proiectului |
În scopul respectării prevederilor Legii nr. 239/2008 privind transparența în procesul decizional, proiectul este plasat pe pagina web oficială a Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene (compartimentul „Transparență decizională”, directoriul „Proiecte de decizii/acte normative”).
|
7. Constatările expertizei anticorupţie |
Proiectul de hotărâre va fi transmis pentru expertiza anticorupție după etapa procedurală de avizare.
|
8. Constatările expertizei juridice |
|
Sergiu ODAINIC
Secretar General Interimar