Declarațiile ministrului Aureliu Ciocoi în cadrul Forumului privind Integrarea Europeană a Republicii Moldova 2020

Publicat:Tue, 08/12/2020 - 21:10

Stimate domnule ambasador, vreau în primul rând să vă mulțumesc pentru această invitație de a participa alături de domniile voastre la dezbaterile din cadrul ediției din anul curent a forumului. Consider că este o platformă extraordinară de benefică, pentru a face un schimb de opinii și a intra într-un dialog constructiv, pe alocuri critic. Întotdeauna am considerat că doar prin discuții,  prin polemici putem atinge un consens, putem convinge o parte sau cealaltă parte poate convinge opozantul în atingerea unor consensuri, în atingerea unor priorități unanim acceptate. După mine, cred că acest lucru este unul important în asigurarea dezvoltării stabile a unui stat, în atingerea unui consens național, pe un subiect sau altul.  

Fără un proces democratic al dialogului și fără atingerea consensului la  nivel național, indiferent de subiect, va fi foarte dificil pentru oricare guvernare, care va continua să fie în Republica Moldova.

Prin urmare, după mine, dialogul inter-instituțional, dialogul cu societatea civilă este un factor crucial pentru asigurarea unui ritm ascendent al dezvoltării statului și al societății.

În ceea ce privește subiectul nemijlocit al acestei mese rotunde din actuala ediție a forumului privind Integrarea Europeană, vreau să-i mulțumesc în mod special domnului ambasador Michalko, pentru sprijinul pe care l-a acordat în organizarea evenimentului, despre asta discutam chiar înainte de a intra în direct, fiind ultima ediție înainte de încheierea mandatului domniei sale..

Eu îndrăznesc să-l încurajez, să-i spun „Never say never”, „Niciodată nu se știe”, și, domnule ambasador Michalko, ne-am bucura să vă vedem continuând activitatea dumneavoastră fructuoasă aici, în Republica Moldova.

Vreau să fac câteva constatări de bază, care, după mine, sunt extrem de importante. Chiar dacă o să sune pe alocuri banal, cel puțin vreau să lansez o discuție pe aceste trei elemente:

I - consider că în Republica Moldova, „grosso modo” s-a ajuns la un consens național în ceea ce privește procesul de modernizare a țării prin implementarea standardelor europene. Nu cred că există la ora actuală vreo forță politică care ar pune la îndoială acest fapt, lucru care, după mine, este deja o atingere substanțială pentru asigurarea stabilității dezvoltării Republicii Moldova în parcursul său european. Dincolo de toate polemicile politice între partidele de pe scena din Republica Moldova, nimeni nu va pune sub semnul întrebării acest aspect.

II - lucru acesta este confirmat și prin sondajele făcute de agențiile care studiază opinia publică. Aspectul economic iarăși vine să confirme ireversibilitatea modernizării europene a Republicii Moldova.

Cunoașteți că volumul total al comerțului în Republica Moldova cu Uniunea Europeană constituie 54%. Aproximativ, 65 la sută din exporturile  generale ale Republicii Moldova revin statelor din Uniunea Europeană.

Respectiv, după mine, una din prioritățile absolute ale dezvoltării economice a Republicii Moldova este continuarea implementării ,pe alocuri dificile, e adevărat, al DCFTA-ului.

III -  Dumneavoastră, domnule Golea, ați spus că procesul de integrare europeană în ultimul timp a bătut pasul pe loc. Dați-mi voie să nu fiu întru totul de acord cu această afirmație, pentru că, inclusiv în acest an dificil lovit atât de pandemie, cât și de o secetă dură pentru Republica Moldova, dialogul și eforturile Guvernului au continuat, pe alocuri, este adevărat, cu un ritm mai încetinit, dar cel puțin, nu s-a bătut pasul pe loc. Drept dovadă, domnul Ambasador Michalko n-o să mă lase să mint că a fost finalizată și  „Strategia privind integritatea și independența sistemului judecătoresc pentru perioada anilor 2021-2024”.

Un document amplu, o strategie globală asupra căreia s-a lucrat foarte mult, pe alocuri dificil, dar este un document care, fiind suficient de ambițios, permite deschiderea noilor uși pentru asigurarea independenței și imparțialității sistemului judiciar din Republica Moldova. Lucru care nu va fi ușor de atins.

Cunoașteți foarte bine ce se întâmplă în sistemul judecătoresc din Republica Moldova, cât de dificil este de implementat anumite reforme în acest sistem opac.  Indiferent de dificultățile cu care se va confrunta Guvernul, este absolut necesar să facem tot posibilul pentru a vedea finalmente, în Republica Moldova, un sistem independent, un sistem lipsit de corupție, și un sistem în care totuși, în capul mesei să fie legea și nu grosimea plicului, lucru care mi-l doresc și eu personal din tot sufletul.

Credeți-mă că de când eram diplomat tânăr, când am venit în prima zi la Ministerul Afacerilor Externe, în 1996, tot mă gândeam la faptul că suntem un stat tânăr,  suntem o democrație tânără și, printr-un efort, în cinci - zece ani, cu Doamne Ajută, poate reușesc să văd Republica Moldova un stat modern, un stat democratic, un stat european. Au trecut iată atâția ani și am ajuns să sper la același lucru ca și în tinerețea mea din 1996, lucru care consider că nu mai poate fi tolerat. Noi am ajuns în situația în care ,într-adevăr, justiția trebuie să-și facă treaba în mod corect, imparțial și totalmente lipsită de interese financiare, de lobbyism sau de oricare gen de influență .

În ceea ce privește obstacolele, iarăși voi remarca trei elemente care, după mine, sunt cruciale și pe care trebuie neapărat să le găsim. 

  1. Este vorba despre probleme de sistem cu care noi, din păcate, ne confruntăm. Când vorbesc despre probleme de sistem, mă refer la tot bagajul  negativ care s-a acumulat timp de decenii în raport cu instituțiile statului. Astfel, pentru orice guvernare va fi extrem de dificil de a soluționa acest bagaj negativ, redobândind încrederea societății, încrederea oamenilor în transparența instituțiilor statului. Și aici mă refer la bagajul negativ ,inclusiv, prin faimosul furt al miliardului din sistemul bancar, din Republica Moldova. M-am bucurat foarte mult când am auzit zilele trecute că în sfârșit șase persoane au fost reținute, încă nu condamnate, privind acest, devenit deja  axiomatic caz din Republica. Cred foarte mult ca până la urmă să fie și beneficiarii finali încarcerați și deferiți justiției, sper independente. Prin urmare, avem de depășit de comun acord cu societatea civilă, prin intermediul unui dialog constructiv, aceste probleme grave din sistem cu care noi încă, din păcate continuăm să ne confruntăm.
  2. Avem capacități limitate. Este un exercițiu foarte complex implementarea Acordului de asociere și implementarea DCFTA-ului.Cunosc din prima sursă cât de dificil ne costă pe noi, cei de la Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene, când ajungem să negociem cu unii colegi de la alte ministere și departamente implementarea anumitor prevederi din DCFTA sau din Acordul de Asociere. Vedem că realmente există o gravă problemă a capacităților limitate. Și aici este o problemă de ordin global pentru Republica Moldova. În primul rând avem puține cadre bine pregătite, încadrate în sistemul de stat. După, este nevoie de o profundă reformatare a autorităților publice în sensul încurajării venirii oamenilor cu capacități și cu instruire de cel mai înalt nivel. Ori, deocamdată cunoaștem cu toții că fianciar serviciul la stat nu este cel mai atractiv. Astfel, oricare guvernare care va veni pe termen mediu și lung în Republica Moldova,  va trebui să reflecte asupra acestui fapt. Cu cât mai repede vom reuși să găsim o soluție la acest subiect, cu atât mai repede serviciul public va deveni atractiv ,inclusiv pentru tinerii care au capacități corespunzătoare de a implementa standardele europene la nivel național.
  3. După mine, poate cea mai importantă, este instabilitatea politică. În ceea ce privește politica externă și instabilitatea politică internă, cunoașteți foarte bine că este o corelare directă. Nu vreau să repet fraza axiomatică a ministrului din România interbelică, Titulescu, când a fost întrebat în Parlamentul de atunci a României, cum are de gând să facă politică externă bună? El a răspuns: "dați-mi o politică internă coerentă și vă asigur că veți avea o politică externă briliantă". Este unu lucru adevărat. Oricând pe interior ne confruntăm cu o perpetuă instabilitate politică. Evident că lucru acesta trenează dialogul pe plan extern, instabilitatea politică fiind un factor decisiv pentru frânarea anumitor reforme, etc. Prin urmare, atingerea unei stabilități politice este un factor crucial pentru asigurarea dinamismului implementării reformelor interne dar și a dialogului pe plan extern.

În ceea ce privește prioritățile pentru perspectiva imediat următoare, da, este adevărat că noi suntem acum la răscrucea între anii în care, 2021,  va fi unul foarte important din punct de vedere al adoptării agendei de asociere a Republicii Moldova. Domnul ambasador Michalko cunoaște foarte bine câte dialoguri, câte negocieri am dus noi cu Bruxelles-ul în ceea ce privește trasarea draft-ului acestei agende de asocieri pentru Republica Moldova - document cadru - cheie care va fixa prioritățile absolute ale Republicii Moldova în raport cu Uniunea Europeană pentru următorii șapte ani. Deci, suntem la etapa finală de elaborare a acestei agende, din câte cunosc de la colegii mei din Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene. Practic, suntem la nivelul unor mici retușări în dialogul cu Comisia Europeană. 

La sectorul Justiției și combaterea corupției m-am referit deja. Iarăși reiterez că și aici, trebuie să recunoaștem, vreau să aduc mulțumiri colegilor noștri din Ministerul Justiției a Republicii Moldova, pentru efortul depus de ei în elaborarea și adoptarea strategiei privind asigurarea independenței și integrității în Sectorul Justiției pentru anii 2021-2024.

O altă prioritate ține de implementarea DCFTA. Aici avem de lucrat foarte mult la elaborarea noilor protocoale adiționale. La acest document avem de lucrat foarte mult și în ceea ce privește ajustarea cadrului nostru normativ la standardele DCFTA. 

În ceea ce privește standardele sanitare, fitosanitare, apropierea cadrului normativ  la standardele europene, este foarte dificil. Aici fac trimitere iarăși la problemele de sistem pe care le avem noi în Republica Moldova și capacitatea limitată a anumitor instituții din cadrul Guvernului.

Nu este nici un secret faptul că având deja conducta Iași - Ungheni - Chișinău urmează să lucrăm la depunerea ei în deplinătatea funcțională. 

Doi la mână. Mai avem de lucrat foarte intens în ceea ce privește interconectivitatea electrică a sistemului electric al Republicii Moldova cu cel european.

Trei, dar nu în ultimul rând, faimosul „Unbundling”, care iarăși este un angajament al Republicii Moldova luat în fața Uniunii Europene și care trebuie să-l ducem până la capăt.

Transformarea digitală iarăși este o prioritate absolută în secolul XXI pentru Republica Moldova. Și aici voi aduce mulțumiri aparte domnului ambasador Michalko pentru asistența care o acordă Uniunea  Europeană Republicii Moldova, inclusiv pe acest sector.

Nu mă mai refer la mediul înconjurător, reducerea poluării, schimbările climatice, etc., etc, etc., inclusiv sănătatea.

Domnule ambasador Michalko, în ceea ce privește asistența de care a beneficiat Republica Moldova în depășirea consecințelor pandemiei, chiar țin în mod special să vă aduc sincere mulțumiri din partea autorităților Republicii Moldova pentru asistența acordată din partea Uniunii Europene țării noastre, și în mod special pentru debursarea primei tranșe din cadrul proiectului "Omnibus". Este un lucru extraordinar și vă mulțumesc în mod special pentru acest lucru.

Evident că noi ne vom concentra pentru a îndeplinit toate condițiile, a realiza condiționalitățile, pentru a beneficia și de cea de-a doua tranșă din acest program.

Dar la general vorbind, vreau cu această ocazie să aduc în mod oficial sincere mulțumiri Uniunii Europene pentru întreaga asistență acordată Republicii Moldova ,nu doar pe parcursul acestui an, dar haideți să fim corecți și sinceri să recunoaștem că, din momentul independenței Republicii Moldova Uniunea Europeană a fost unul dintre cei mai de încredere și fezabil partener ai Republicii Moldova,  întotdeauna venind în ajutorul nevoilor noastre și ajutându-ne, depășim problemele de ordin financiar, politic și instituțional.

Parteneriatul Estic - iarăși un instrument foarte important pe care îl are Uniunea Europeană în raport cu cele șase state ale Parteneriatului Estic.

Aici, domeniul acesta ține de dimensiunea dialogului multilateral cu Uniunea Europeană. Avem speranța sau mizăm foarte mult pe faptul că Uniunea Europeană va găsi o formulă de revigorare a acestui Parteneriat Estic, luând în considerație problemele cu care se confruntă  anumite state din acest aranjament în așa fel încât dialogul pe dimensiunea Uniunea Europeană - statele membre ale Parteneriatului Estic să nu treneze, să nu fie blocat.

Prin urmare, vă rog domnule ambasador, dacă aveți posibilitatea, transmite-ți un mesaj la Bruxelles că Republica Moldova ține foarte mult la continuarea acestui dialog pe dimensiunea statelor asociate cu Uniunea Europeană.

Și la final, dar nu în ultimul rând, vreau să atrag atenția domniilor voastre asupra faptului că, indiferent de criticile care, cu siguranță vor fi auzite astăzi în cadrul dezbaterilor din acest forum, autoritățile Republicii Moldova sunt consecvente, sunt ferme în parcurgerea drumului de modernizare a țării.  Am spus-o în repetate rânduri și o repet și acum, modernizarea Republicii Moldova, aplicarea standardelor europene în viața noastră internă de zi cu zi la toate nivelurile, este un angajament pentru beneficiul oamenilor. Noi avem de făcut lecțiile noastre pentru acasă, nu pentru a le raporta Bruxelles-ului, atenție, nu pentru a le raporta Bruxelles-ului, ci pentru a aduce un suflu nou și o încredere cetățeanului de rând din Republica Moldova că lucrurile se schimbă spre bine. Și dacă vom reuși acest exercițiu ,indiferent cât efort nu ne va costa, credeți-mă că subiectul aderării Republicii Moldova la Uniunea Europeană va veni de la sine, mai devreme sau mai târziu. Ați văzut și dumneavoastră "Vox populi" ce spun, până la urmă totul depinde de noi. Este un exercițiu foarte complex de mentalitate, de efort și de scop.

Vă mulțumesc mult!

  

Întrebarea jurnalistei Liliana Barbăroșie (Radio Europa Liberă): 

- Când Republica Moldova va înceta să-și dezamăgească partenerii? Dumneavoastră ați mulțumit Uniunii Europene pentru ajutorul în cazul crizei sanitare. Acum, Uniunea Europeană și-a făcut partea ei de treabă, a sprijinit Republica Moldova cu fonduri, cu ce a putut. Când Republica Moldova va începe să-și facă partea ei de treabă?

Răspuns ministrului Aureliu Ciocoi:

Vă mulțumesc doamnă Barbăroșie!

- În ceea ce privește contradicția între participarea mea la masa rotundă privind relansarea dialogului cu Uniunea europeană și afirmația mea că, de fapt consider că noi nu am bătut pasul pe loc, eu nu văd nici o contradicție, ba din contra. Faptul că sunt prezent aici, la această dezbatere, vine să confirme, și insist pe faptul că, de fapt nu a fost nici un blocaj al dialogului nostru cu Uniunea Europeană. Da, este adevărat, ritmul a fost un pic mai lent decât comparativ cu ceilalți ani din dialogul nostru cu Uniunea Europeană și lucrul acesta poate să-l confirme și Domnul Ambasador Michalko, dar sub nicio formă nu accept calificativul "blocaj"". Prin urmare, nu văd nicio contradicție cu faptul că particip la această rundă de dezbateri având genericul pe care îl are, ba din contra.

În ceea ce privește dezamăgirile: da, este adevărat. Republica Moldova în repetate rânduri a adus dezamăgiri profunde partenerilor noștri din Uniunea Europeană și vă pot spune din propria experiență când eram ambasador la Berlin, în 2010, cât de înaripați eram în noi. Noi, mă refer la serviciul diplomatic al Republicii Moldova când vedeam deschiderea enormă care s-a produs odată cu evenimentele din aprilie 2009 față de Republica Moldova din partea europenilor.

Au fost oportunități fantastice la acel moment pentru Republica Moldova. Vă pot da chiar și un exemplu. Deja se discuta la modul concret acordarea perspectivei europene țării noastre. Și acesta este un lucru pe care îl pot confirma chiar cu mâna pe Biblie, pentru că am participat și am discutat aceste elemente.

Însă cunoașteți foarte bine ce s-a produs în noiembrie - decembrie 2014. Păi cum după frauda bancară de 1 miliard $ americani din sistemul bancar moldovenesc, partenerii noștri europeni să mai aibă încredere în ceea ce se întâmplă în Moldova.

Dezamăgirea a fost una enormă, dezamăgirea a fost una catastrofală efectiv pentru Republica Moldova. Unii lideri europeni nici nu mai voiau să audă de denumirea Republica Moldova. A fost nevoie foarte mulți ani ca aceiași lideri europeni să înceapă din nou să privească doar spre Republica Moldova, fiind probabil interesați să urmărească evenimentele din țara noastră. Deci, este un lucru deplorabil și îmi pare rău că s-a ajuns la această situație în dialogul nostru cu Uniunea Europeană,  pentru că dacă nu ar fi fost crima, haideți să-i spun așa cum este pe nume, crima din 2014, eu cred că noi eram deja membrii, am fi avut cel puțin statutul de candidat.

Din păcate, noi, cu propriile noastre mâini am pierdut o oportunitate fantastică pentru Republica Moldova. Și întrebările politice, nu mă refer la cele juridice pentru care anumite personaje din Republica Moldova abia urmează să fie trase la răspundere penală, dar anumite întrebări politice trebuie adresate știți și dumneavoastră concret cui.

De ce s-a pierdut această posibilitate, de ce s-a pierdut această oportunitate extraordinară, care era probabil unică. Următoarea s-ar putea să fie în perspectiva următorilor 20 – 25 de ani.

Anumite personaje politice din acea perioadă din Republica Moldova ne-au făcut ostatici ai intereselor financiare, intereselor de clan și așa mai departe. Astfel, pentru asta noi vorbim împreună aici, stând pe tribuna aceasta, împreună cu domnul Ambasador Michalko, cât de importantă este pentru perspectiva Republicii Moldova să punem finalmente capăt la corupție și la acest flagel care, credeți-mă, deja și eu personal am o ură enormă față de acest fenomen.

Vă mulțumesc!

 

Întrebarea moderatorului/jurnalistului Anatol Golea:

De ce credeți că se întâmpla această curbă a relațiilor dintre Chișinău și Bruxelles ?

Atâtea eforturi s-au depus până în 2014. A fost 2014. Iarăți s-au depus eforturi. S-a întâmplat 2018. În primul rând este vorba despre justiție și nevalidarea rezultatelor alegerilor pentru Primăria Chișinău. Și iarăși a mers curba în jos. S-au depus niște eforturi. Am ajuns în 2019. Iarăși s-a ratat această posibilitate.

Cum vedeți perspectivele relansării unui dialog, care acum, totuși, după părerea mea, este într-un suspans așa de așteptare. Să vedem cei de la Bruxelles, se uită să vadă ce mai fac moldovenii, și de data asta ce mai inventează?...

 

Răspunsul ministrului Aureliu Ciocoi:

Vă mulțumesc! 

- Este o chestiune de interpretare și o chestiune de percepție. Nu cred și nu admit că situația din ziua de azi în Republica Moldova este echivalentă cu ceea ce a fost în 2014 și cu ceea ce a fost în 2018. Nu suntem în situația în care un exercițiu al democrației, și anume alegerile, cum s-a întâmplat în cazul celor locale pentru municipiul Chișinău, să fie anulate rezultatele în mod abuziv, așa cum s-a întâmplat în cazul domnului Năstase. Acest lucru, într-adevăr, a lovit puternic în percepția sistemului democratic din Republica Moldova și lucru care, în mod absolut firesc a trezit anumite întrebări și nedumeriri din partea partenerilor noștri de dezvoltare. Ba mai mult decât atât. Ați fost cu toții martori la alegerile prezidențiale. După mine, acesta a fost un exercițiu absolut democratic desfășurat în deplină conformitate cu standardele europene și nu cred că este cineva ,inclusiv din cei prezenți în sală sau cei care ne urmăresc pe internet care să poată invoca nereguli în ceea ce privește desfășurarea alegerilor prezidențiale. Suntem în așteptarea raportului echipei de monitorizare internațională din partea OSCE, din partea ODIHR-ului. Și din câte am văzut, aprecierile preliminare sunt în a recunoaște că alegerile au fost libere și corecte.

Prin urmare, elementul esențial al unei societăți democratice, cum este exercițiul electoral în Republica Moldova, funcționează și vedeți și dumneavoastră că a funcționat foarte bine. Spre deosebire, că am discutat aseară cu Domnul Ambasador Michalko la Ministerul Afacerilor Externe, spre deosebire de alte exerciții electorale desfășurate în perioada "faimosului Plahotniuc" sau mai devreme.

Deci, nu putem compara ceea ce avem la ziua de azi în Republica Moldova cu ceea ce a fost în 2018 sau, și mai grav, ceea ce a fost în 2014. De aia spun că, ceea cu ce se confruntă acum actuala guvernare în Republica Moldova este o problemă de imagine și o problemă de percepție. Da, foarte mulți parteneri s-au supărat după evenimentele din noiembrie 2019. Am avut nenumărate discuții cu unii colegi din alte capitale europene, care, încercând să le demonstrezi că ,da, există deficiențe de ordin democratic în dialogul între factorii politici din Republica Moldova, dar asta nicidecum nu înseamnă că guvernarea din Republica Moldova are anumite preferințe politice. Spuneți-mi ,vă rog, din actuala echipă guvernamentală, cunoașteți vreun ministru, vreun coleg de-al meu din cadrul cabinetului de miniștri care să fie membru de partid?

Eu nu cunosc așa ceva. Deci, având un Guvern eminamente tehnocrat, lansat pe câmpul de bătălie pentru a menține treburile curente ale statului în albia normalității, s-a decis că pe cealaltă câmpie a dezbaterilor politice să-și adjudece politicienii rolurile pe care le au. Acest lucru, din păcate, nu a fost până la urmă bine înțeles de anumiți parteneri de-ai noștri din exterior. Ei bine, noi, până la urmă ne facem datoria, important să ne îndeplinim reformele care sunt pe agenda Republicii Moldova și să asigurăm că statul este pe deplin funcțional. Pentru restul dezbaterilor politice există Parlamentul.

Ori, în ceea ce privește dezbaterile politice este adevărat că mai avem foarte mult de învățat și aici, apropo, vreau să aduc sincere mulțumiri fundațiilor, în special, dacă tot suntem la acest eveniment organizat de Fundația „Friedrich Ebert” în cooperare cu Asociația pentru Politică Externă. Aici vreau să îndemn fundațiile politice din statele membre ale Uniunii Europene să acorde asistență partidelor politice din Republica Moldova în ceea ce privește instruirea lor în sensul identificării sau atingerii la capacitatea unei coabitări constructive pe eșichierul pe care îl avem noi în Republica Moldova. Este un lucru foarte important înțelegerea necesității unui coabitaj politic indiferent de viziunile doctrinare în beneficiul și interesul național al Republicii Moldova

Vă mulțumesc!

 

Întrebarea moderatorului Ana Mihailov:

Care vor fi acțiunile ministerului  în contracararea propagandei anti-europene, dacă legea care va permite retransmiterea canalelor rusești și anume a emisiunilor de știri și analitice”, va fi votată în a doua lectură?

Răspunsul ministrului Aureliu Ciocoi:

Dificilă întrebare și totodată interesantă. Aveți perfectă dreptate în remărcile pe care le-ați făcut că marea dezamăgire este într-adevăr și inacțiunea în anii care au urmat după jaful secolului din 2014. Ați văzut și vedeți și dumneavoastră cu toții că una din condițiile esențiale care ne le impune Uniunea europeană în dialogul cu autoritățile Republicii Moldova este exact condamnarea, identificarea, atragerea la răspundere penală a beneficiarilor și a făptașilor care au făcut acest jaf al secolului . Sper foarte mult că odată împlinirea unui an de aflare în funcție a procurorului general, să reușim să punem capăt acestui proces și să tragem la răspundere penală beneficiarii dar și făptașii acestui dezastru pentru Republica Moldova.

În ceea ce privește adoptarea în prima lectură a acestei legi, teamă-mi-i că în persoana mea aveți un interlocutor greșit pentru acest subiect, pentru că lucru chiar mă depășește. Sunt mișcările din interiorul Parlamentului și a-ș fi foarte recunoscător dacă ați adresa această întrebare membrilor Parlamentului Republicii Moldova.

Pot doar să vă spun că ,da, este o sarcină pentru Ministerul afacerilor Externe să dezvolte,  să elaboreze acțiuni de contracarare a propagandei ,indiferent de unde vine. Aici mă refer la propaganda negativă, indiferent de sursa ei. Evident că ea trebuie combătută. Într-o societate slab instruită, într-o societate unde nivelul de cultură nu este suficient de bun, unde gradul de instruire a populației nu este la un nivel satisfăcător, evident că este foarte ușor să arunci semințele astea de insatisfacție. Este o problemă de o complexitate deosebită. Aici trebuie să avem o abordare de sistem prin reformatarea cardinală a sistemului de învățământ, prin schimbarea opticii, etc. Și tare mă tem că pentru a obține efect în combaterea efectelor unei astfel de propagandă vom avea nevoie de acțiuni de lungă durată, pe termen mediu și lung.

 

Întrebarea moderatorului/jurnalistului Anatol Golea

Cum ați reușit să îi vrăjiți pe cei de la Moscova, să aibă o reacție mult mai tolerantă la spusele: "Părăsirea trupelor rusești a teritoriului Republicii Moldova"? 

Răspunsul ministrului Aureliu Ciocoi:

Nu este vorba de vrăjeli. Este vorba doar de dialog între doi diplomați de carieră care, de obicei, este unul foarte concret. Cu ministrul Serghei Lavrov s-a discutat inclusiv și de aspectele privind reglementarea conflictului transnistrean doar că formulările au fost în comunicatele respective foarte vagi, lăsând dincolo de informațiile făcute publice anumite lucruri care se discută. Vă dați seama în diplomație, foarte multe lucruri nu pot fi făcute publice făcând parte din rutina cotidiană a diplomaților

Vă mulțumesc!

 

Întrebarea moderatorului/jurnalistului Anatol Golea

În ultimul timp se vorbește mult mai puțin despre politica externă echilibrată, ceea ce auzim în fiecare săptămână. În calitatea dumneavoastră de ministru al afacerilor externe și integrării europene, vreau să vă întreb dacă rămâne această doctrină valabilă sau va suferi schimbări?

Răspunsul ministrului Aureliu Ciocoi:

Dar eu nu știu dacă este vorba de schimbare, pentru că eu din politica din formulare a politicii externe echilibrate, mai nou văd același lucru, un pic retușat, care sună "politica externă balansată în interesul cetățenilor", care, după mine, este același lucru.

 

Vă mulțumesc din suflet și vă urez discuții cât mai fructuoase. Nu vă temeți de critici. Fiți incisivi și încă o dată repet, sunt absolut ferm convins că prin dezbateri, doar prin discuții, doar prin concurența argumentelor putem să găsim acea linie obiectivă care să aducă la un consens și la o unitate națională.

Vă mulțumesc frumos și vă doresc succes în continuare!

Agenda

There are no items yet.

Subscribe to Agenda