Discursul vicepremierului Nicu Popescu la consultările publice asupra compartimentului „Politică externă” în cadrul Planului de acțiuni al Guvernului 2021 - 2022

Publicat:Thu, 09/09/2021 - 15:43

Viceprim-ministrul, ministrul afacerilor externe și integrării europene, Nicu POPESCU:

Bună dimineața!

Stimați colegi, mă bucur să ne regăsim aici, în acest format. Este o ocazie importantă să avem un schimb de păreri.

Voi face o scurtă prezentare a Planului de acțiuni a Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene care vizează realizarea programului de guvernare. Deci, sunt documente care au fost deja discutate în spațiul public. Programul de guvernare a fost deja, evident, prezentat și discutat în spațiul public.

Astăzi, obiectivul acestei discuții este să mai avem și un schimb de păreri și pe acțiunile concrete pe care urmează să le întreprindă Ministerul de Externe în vederea implementării programului de guvernare.

Suntem foarte deschiși oricăror sugestii, propuneri de dezvoltare, modificare a nuanțelor, schimbări de agendă și mă bucur că avem această ocazie. Bănuiesc că există și unele modalități de reacții la acest plan în format online sau pe e-mail. Nu știu câți oameni ne urmăresc pe online, pe rețelele de socializare, pe site-urile care difuzează această întrevedere, dar vă rog să nu ezitați, știți cum să ne contactați. Ulterior, puteți să pregătiți sugestii pe mail, puteți să contribuiți prin comentarii, inclusiv chiar din acest moment vă invit să o faceți.

Miza și scopul acestei reuniuni este să avem un plan comun de acțiuni între minister, între alte instituții publice, dar și împreună cu societatea civilă, cu mediul de experți, cu cetățenii cărora le pasă de cum implementăm politica externă. De aceea, vă rog, în acest spirit de deschidere să operăm cu toții. Intenția mea nu este să redau și să repovestesc integral programul de guvernare sau planul de acțiuni. Este un document substanțial, cu câteva zeci de pagini. Voi puncta câteva lucruri, dar, evident, detaliile și altor priorități, și altor acțiuni, se regăsesc în plan. Dacă mi-a scăpat ceva, chiar vă rog să ne atenționați.

Știți bine că un obiectiv central al politicii externe a Republicii Moldova, al Guvernului, al altor instituții și, evident, al Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene este integrarea europeană a țării.

Este un obiectiv strategic. Viziunea, dorința, speranța noastră este să vedem Republica Moldova în Uniunea Europeană, dar pentru a realiza acest obiectiv, trebuie să lucrăm zilnic pe toate planurile, în toate sectoarele, în toate domeniile de politici publice, pentru a avansa în direcția acestui deziderat.

Pe linia ministerului de externe, avem două tipuri de acțiuni care vizează apropierea Moldovei de Uniunea Europeană și aprofundarea interacțiunii cu Uniunea Europeană. Un set de acțiuni presupune acțiuni pe plan extern și al doilea set de acțiuni presupune coordonarea instituțiilor guvernamentale, alte agenții și instituții, în vederea transformării Republicii Moldova într-un stat care este mai bine guvernat și, prin urmare, mai compatibil cu valorile, procedurile, instituțiile, legislația europeană.

Aici, unul dintre cele mai importante lucruri pe care facem la Ministerul de Externe și intenționăm să o facem cu efort înzecit este să întreprindem acțiuni care apropie țara noastră de valorile și standardele europene și de Uniunea Europeană ca instituție. La modul foarte practic, chiar zilele, săptămânile acestea, discutăm și pregătim cu Uniunea Europeană așa-numita Agenda de asociere.

Este un document care presupune trasarea și setarea obiectivelor de interacțiune și de cooperare cu Uniunea Europeană pentru următorii 7 ani. Acest document vine să suplimenteze Acordul de Asociere. Or știți bine că acest acord a fost, în linii mari, negociat mai mult sau mai puțin acum un deceniu. Deci, cadrul acestui acord rămâne a fi unul foarte profund, strategic, larg, dar acum un deceniu au apărut și alte domenii, necesități, politici publice în care noi ne dorim să interacționăm și să ne integrăm cu Uniunea Europeană mai mult. Vrem să mergem, avem ambiția de a ne finaliza temele pentru acasă legate de implementarea Acordului de Asociere, dar și să dezvoltăm noi domenii de integrare cu Uniunea Europeană în cele care sunt insuficient de detaliate și insuficient de bine reflectate în Acordul de asociere.

Printre aceste domenii, se regăsește și cooperarea în domeniul îmbunătățirii și protecției mediului înconjurător și, aici, un lucru pe care-l discutăm foarte des cu partenerii noștri europeni este faptul că drumurile, căile ferate, instituțiile unui stat se opresc la frontieră, aerul însă nu se oprește la frontieră.

Prin urmare, și Uniunea Europeană, și cetățenii Uniunii Europene, și cetățenii Republicii Moldova, în fond, respiră același aer. Aici, îmbunătățirea a calității aerului, a apei și a multor altor obiective de ordin ecologic sunt în interesul comun al Uniunii Europene și al Moldovei și acele îmbunătățiri care vor avea loc în acest domeniu în Republica Moldova vor aduce beneficii și Uniunii Europene, și invers. În acest sens, avem foarte mari ambiții de a coopera și beneficia de noi proiecte de mediu împreună cu Uniunea Europeană.

Din nou, pe care mizăm foarte mult este digitalizarea. Știți că Guvernul Republicii Moldova are un viceprim-ministru pentru digitalizare. Noile oportunități de interacțiune cu Uniunea Europeană sunt destul de mari.

Un alt domeniu foarte important ține de securitatea definită în sensul larg, începând cu, ați văzut și participarea Republicii Moldova la eforturile de a combate incendiile în Grecia, până la alte subiecte mai sensibile. Or stabilitatea regională, a Republicii Moldova, capacitatea și reziliența statului nostru este un interes primordial al Republicii Moldova, dar, evident, și partenerii noștri externi țin foarte mult la capacitatea noastră de reziliență și, în acest sens, vrem să dezvoltăm noi metode și noi proiecte de interacțiune cu Uniunea Europeană.

Acestea fiind spuse, evident, celelalte priorități despre care am vorbit foarte mult: implementarea, finalizarea implementării Acordului de Asociere, lupta cu corupția, reforma justiției, fortificarea capacității Moldovei de a beneficia mai mult de Acordul de liber schimb, rămân obiective absolut centrale și vitale pentru Republica Moldova, inclusiv cu zona de liber schimb cu Uniunea Europeană.

Republica Moldova a beneficiat enorm de pe marginea acestei deschideri a pieței europene pentru producătorii din Republica Moldova. Sute de mii de locuri de muncă depinde de capacitatea noastră de a exporta în Uniunea Europeană, dar trebuie să recunoaștem și, știm cu toții foarte bine, că mediul de afaceri din Republica Moldova lasă de dorit. Corupția sporită din ultimii ani a subminat inclusiv capacitatea noastră de a atrage mai multe investiții și de a produce mai multe bunuri pe care le putem exporta și, inclusiv, capacitatea noastră de a crea locuri de muncă. Deci, și pe acest domeniu avem foarte mult să lucrăm împreună cu colegii din Guvern și Parlament, și alte instituții.

În același timp, ținem foarte mult la câteva obiective care ar putea aduce beneficii concrete cetățenilor noștri care călătoresc, care se află temporar sau permanent în Uniunea Europeană. Printre aceste obiective cu Uniunea Europeană includem și liberalizarea prețurilor la roaming, astfel încât cele câteva sute de mii de cetățeni din Moldova care merg anual în Uniunea Europeană, dar și cetățenii Uniunii Europene care revin în Moldova, dar și diaspora noastră, mulți din ei, cu numere și cartele SIM din state membre UE, când vin în Moldova, să nu mai plătească aceste prețuri exorbitante la roaming. Insistăm pe acest obiectiv în discuțiile cu Uniunea Europeană, în principiu, suntem de acord, dar deocamdată calendarul implementării acestor măsuri nu depinde doar de noi, dar facem tot posibilul pentru a-l accelera. Un alt subiect ce ține de realizarea unor beneficii concrete în cooperarea cu Uniunea Europeană pentru spectrul de cetățeni și concetățeni ai noștri la care m-am referit este și conectarea Republicii Moldova la SEPA, în domeniul bancar, dar și multe alte acțiuni pe care le veți găsi în Planul de Acțiuni.

Știți bine că Republica Moldova și Guvernul nostru pun un accent deosebit pe relațiile cu vecinii noștri. Cu România, chiar în această săptămână am fost la București, într-o vizită bilaterală.  A fost prima mea vizită în afara Republicii Moldova în calitate de ministru de externe pe perioada acestui mandatului meu, cel de-al doilea mandat. În relațiile cu România, avem foarte multe proiecte comune.

Vrem să finalizăm mai multe proiecte care vizează conectarea, interconectarea Republicii Moldova cu România, care din nou, la modul practic, și ca obiectiv strategic vizează ancorarea Republicii Moldova în spațiul european, împreună și cu România. Avem o dinamică și o intensitate de schimburi diplomatice foarte intensă cu Ucraina, cu celălalt vecin al nostru. Avem foarte multe subiecte pe agendă, practic întreg spectrul de politici publice. Avem o relație bună, constructivă, dar avem și subiecte care s-au acumulat cu timpul și vom încerca să le deblocăm.

Și Federația Rusă este un partener important pentru Republica Moldova, după cum știți foarte bine, și în planul de guvernare, scopul și obiectivul nostru este să dezvoltăm o relație bazată pe respect reciproc, în care noi încercăm să lucrăm pe mai multe domenii. Evident, includ aici și deblocarea relațiilor comerciale, îmbunătățirea capacității Republicii Moldova de a redeschide căile de comerț cu Federația Rusă. Aceste subiecte au fost și vor fi discutate cu Federația Rusă.

Avem un set de subiecte legate de reglementarea transnistreană unde noi ne dorim să avansăm în direcția unei soluții sustenabile al acestui conflict, inclusiv în baza respectului acelor principii pe care întotdeauna le reiterăm, care includ și retragerea trupelor ruse și distrugerea munițiilor, și în avansarea realizării acestor obiective, vrem să o facem într-o manieră respectuoasă, politicoasă, neconflictuală, pașnică. Acesta este scopul nostru pe acest segment. Avem încă foarte multe domenii, paliere de interacțiune, domenii legate de protecția cetățenilor noștri care se află în Federația Rusă, dar și alte subiecte.

Deci, din nou, și în plan, și în programul de guvernare, avem o descriere mai detaliată a celorlalte parteneriate ale noastre. Cu Statele Unite, vrem să aprofundăm dialogul strategic. Avem foarte multe domenii de interes comun. Dialogul nostru este bun, dar ne dorim mai mult și pe linia investițiilor, și pe cea a parteneriatelor instituționale. Avem o agendă destul de încărcată și în planul cooperării multilaterale, cu organizațiile internaționale și Consiliul Europei, și OSCE, și Organizația Națiunilor Unite.

Toate aceste parteneriate ale noastre vizează realizarea obiectivelor despre care am vorbit. Evident, diplomația nu presupune doar interacțiuni cu alte guverne și ministere de externe. Diplomația de astăzi, în sec. XXI, presupune și alt gen de activități. Bunăoară atragerea investițiilor, crearea unui mediu favorabil pentru a promova comerțul, exporturile. Din nou, diplomația economică este și ea o prioritate importantă pentru ministerul nostru. Evident, ministerul poate face foarte multe în acest domeniu, dar, într-un final, succesul diplomației economice depinde inclusiv de alte instituții din Republica Moldova, de mediul de afaceri, de sectorul justiției. Deci, pe partea noastră, noi depunem și vom depune un efort mai mare de a invita și convinge potențialii investitori, cumpărărtori ai produselor moldovenești. Avem și standuri în toate ambasadele care promovează exporturile noastre. Dar, aici, succesul demersurilor noastre depinde nu doar de acțiunea diplomatică, dar și de capacitatea Republicii Moldova, a societății noastre, a instituțiilor noastre de a îmbunătăți mai multe lucruri pe interior.

Nu în ultimul rând, toate obiectivele pe care le-am enumerat, realizarea acestora, depinde de capacitatea ministerului de externe de a o face. Nu vorbesc foarte mult despre acest lucru public. Știți că organizarea instituțională nu este neapărat un proces care interesează sute de mii de concetățeni ai noștri, dar vreau să vă asigur, și acesta este un bun format de schimb de păreri, că împreună cu colegii suntem angajați într-o gândire profundă, o regândire a modului cum funcționează ministerul de externe.

Ca instituție, rețeaua noastră de misiuni diplomatice, vrem să modernizăm instituția noastră, să o fortificăm. Chiar săptămâna viitoare avem o ședință în care vom trece în revistă și vom discuta mai multe acțiuni care ar putea fortifica capacitatea noastră de acțiuni diplomatice.

Discutăm și cu alte state partenere, pentru a vedea ce alte metode de acțiune diplomatică inovative sunt implementate de partenerii noștri. Deci, în acest sens, avem un schimb de păreri de expertiză curentă cu mai multe ministere de externe din alte țări, din state prietene. Avem și o gândire destul de avansată pe plan intern, legată și de organigrama ministerului, și de funcțiile fiecărei direcții în parte, și de interacțiunea noastră, și de modul cum concepem ambasadele, consulatele noastre, alte misiuni diplomatice.

Sunt progrese și la nivelul politicii de cadre, inclusiv în misiunile diplomatice. Ați văzut că am rechemat deja câțiva ambasadori, vor mai fi și alte rechemări în viitorul apropiat, în cazul unor reprezentanți de-ai noștri, mandatul cărora a expirat. Am pus pe rol și mai multe numiri. De regulă, numirile de ambasadori sau de reprezentanți presupun anumite proceduri. Aceste proceduri uneori durează 1-3 luni. Deci, toate aceste lucruri se întâmplă.

Evident, le vom comunica, inclusiv cu nume, în momentul în care acest lucru va fi oportun.

Dar vreau să vă asigur că interesul nostru ca țară este să avem un serviciu diplomatic activ, prezent, bine dotat, care poate realiza și implementa obiectivele despre care am vorbit. Prin prisma acestui fapt, avem și câteva posturi vacante la ministerul de externe, pe care vrem să le suplinim.

În viitorul apropiat, vom anunța și un concurs pentru ca tinerii și tinerele sau persoanele care deja au activat în câmpul muncii în alte domenii, dar și-ar dori și o carieră diplomatică, să poată să se alăture echipei noastre, pentru că avem nevoie de oameni motivați, care ne vor ajuta să fim și mai eficienți în realizarea obiectivelor de care am vorbit.

Am menționat de câteva ori și serviciile consulare. Avem și acolo mai multe procese pe care le-am lansat deja sau suntem pe cale de a le lansa. Inclusiv, în cooperare cu domnul diceprim-ministru pentru digitalizare, Agenția pentru Servicii Publice, prin care încercăm și vom găsi modalități de simplificare a procedurilor consulare, de ieftinire a unor servicii consulare. Dar evident aceste măsuri trebuie pregătite, bine-gândite, pregătită baza legală, reglementările și, în curând, vom veni cu mai multe detalii despre acest domeniu. Și, evident, atunci când spunem „consulat”, ne gândim la diasporă. Unul dintre obiectivele noastre fundamentale pe partea consulară este ca interacțiunea cu concetățenii noștri care se află peste hotare să fie cât mai simplă, eficace, rapidă și cât mai ieftină.

Acestea sunt obiectivele noastre.

Vă rog să veniți cu reacții, sugestii, propuneri. Cu cea mai mare plăcere și deschidere vom ajusta și vom ține cont de aceste sugestii în implementarea acțiunilor ministerului de externe.

Vă mulțumesc!

Agenda

There are no items yet.

Subscribe to Agenda